Voedselwaakhond Foodwatch: “Etiketten met ‘rijk aan vezels’ van supermarktproducten vaak misleidend”


Brood, koekjes, crackers en beschuit uit de supermarkt: ze staan vol met claims als ‘rijk aan’ / ‘bron van vezels’. Zijn deze producten echt gezond? Foodwatch toont misleiding aan. Eet daarom volkorenbrood van Bakkerij Schuiteman.

Dit is belangrijke informatie, want ruim 40% van de mensen neemt zich in januari voor om anders te gaan eten. Gezondheid is de belangrijkste motivatie, zo blijkt uit cijfers van het Nederlands Bakkerij Centrum.

Op maandag 17 januari start de Week van het Brood met landelijke aandacht voor brood als onderdeel van een gezond en volwaardig voedingspatroon.

Volkorenbrood is een van de meest gezonde broodsoorten. Bestel ambachtelijk Veluws Donker of Gelders Volkoren online. Van de prijzenwinnende bakker!

1.    Foodwatch: “Rijk aan vezels’ wordt gebruikt om ongezonde supermarkt producten een gezonde uitstraling te geven”

‘Rijk aan’ / ‘bron van vezels’ is een wettelijk beschermde claim:

  • Bron van vezels: producten met 3 gram vezels per 100 gram
  • Rijk aan vezels: 6 gram vezels per 100 gram

Maar dit kan je op het verkeerde been zetten. Ook producten zoals ontbijtkoek mogen ‘bron van vezels’ vermelden, zolang ze maar voldoen aan de richtlijn. Echter, soms bevatten deze producten tien keer meer suiker dan vezels. Ongezond.

Tip: eet vezelrijk volkorenbrood van ambachtelijke Bakkerij Schuiteman

2.    Foodwatch: “Aanduiding ‘volkoren’ op supermarktproducten vaak misleidend”

Volkorenbrood moet volgens de wet uit 100% volkorenmeel bestaan. Echter, deze wettelijke eis geldt uitsluitend voor volkoren brood en niet voor andere volkoren producten. Producten met een minimale hoeveelheid volkorenmeel mogen al ‘volkoren’ op hun etiket vermelden.

Zo bevat het ’volkoren’ knäckebröd van Jumbo maar 41% volkorenmeel en voor de rest vooral witte bloem.

Tip: eet echt volkorenbrood sesam van ambachtelijke Bakkerij Schuiteman

3.    Foodwatch: “Wit fabrieksbrood wordt vaak gekleurd met mout voor een gezondere uitstraling”

Volkorenmeel is bruiner dan witte bloem. Dat weten veel mensen. Zij zijn dus eerder geneigd om te denken dat ze een gezonde keuze maken met gezond ogend bruin brood.

Fabrikanten maken hier soms handig gebruik van. Ze kleuren wit brood met een kleurstof zoals mout en ziedaar, een prachtig donker brood verschijnt.

Tip: eet eerlijk volkoren brood van Bakkerij Schuiteman. Bestel brood online

4.    Vezels in volkorenbrood zijn goed voor je gezondheid

Volkorenbrood bevat een rijke hoeveelheid aan vezels, gemiddeld drie keer zoveel dan witbrood. Vezels borstelen alle schadelijke stoffen uit je darmen en zorgen dat deze zich niet ophopen tot ontstekingen.

Voor een goede gezondheid hebben we dagelijks zeker 30 gram vezels nodig. Zoveel vezels eten maar weinig mensen helaas. Gemiddeld krijgt een volwassene 21 gram vezels per dag binnen. Met volkorenbrood verhoog je je vezelinname.

  1. Volkorenbrood heeft de hoogste voedingswaarde
    Volkorenbrood wordt gemaakt van volkorenmeel, een van de meelsoorten met de hoogste voedingswaardes.Volkorenbrood mag niet ontbreken in een evenwichtig voedingspatroon. Dat komt omdat de hele graankorrel, van het binnenste van de graankorrel tot het schilletje aan de buitenkant toe, wordt vermalen tot meel. Een graankorrel bestaat namelijk uit drie delen:
  • Meelkern: bestaat vooral uit koolhydraten en eiwitten. Hierin zit veel energie. De eiwitten heb je nodig voor opbouw en het herstel van spieren.
  • Kiem: onderin de graankorrel zit de kiem met goede vetten, vitamines en mineralen.
  • Om de graankorrel heen zit de zemel, het vliesje rondom de meelkern en de kiem. In dit gedeelte zitten de meeste voedingsvezels, vitamines en mineralen.

De meeste goede voedingsstoffen zitten in de kiem en de zemel.

6. Volkorenbrood verlaagt risico op ziektes zoals darmkanker

De aanwezigheid van vezels verlaagt de kans op darmkanker met 10%. De vezels zorgen ervoor dat voeding makkelijker door de darmen beweegt en zorgen voor een vlotte stoelgang. De onverteerbare vezels worden in de dikke darm gefermenteerd.

Zo wordt de kans op ontstekingen die kunnen leiden tot darmkanker, verlaagd. Volkorenbrood verlaagt ook het risico op hartziekten, beroertes, borstkanker en diabetes type 2.

  1. Volkorenbrood heeft positieve effecten op buikvet, bloedsuiker, bloedvetten en bloeddruk
    Volkoren producten zorgen ook voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Ze geven eerder een verzadigd gevoel waardoor je minder trek in tussendoortjes hebt.

    8. Meer ijzer, jodium en vitamine-B in volkorenbrood
    Een aantal van de gezonde stoffen uit volkoren producten zijn B-vitamines. Met name vitamine B1, vitamine B2, vitamine B3, vitamine B6 en vitamine B11 en mineralen zoals jodium en ijzer komen in rijke mate voor.

Wie is Bakkerij Schuiteman? Bekend van volkorenbrood en meer
Als traditionele bakkers geven wij het beste van ons kunnen aan ons volkorenbrood. Nauw zien we toe op de perfecte verwerking van het beste volkorenmeel tot hoogwaardig volkorenbrood.

Daarnaast hebben we een visie op de broodvitrine van morgen. We verbouwen ons eigen spelt en we hebben ons eigen ‘Waldkorn’ ontwikkeld onder de naam ‘Woutbrood’. Ontdek snel in onze schitterende bakkerswinkels waarom zoveel mensen fan zijn van ons…

Volkorenbrood online bestellen of in warme bakkerij
Ons volkorenbrood bestel je online of in onze warme bakkerijen in Garderen en Voorthuizen, regio Veluwe, Ermelo, Putten, Barneveld, Uddel en Elspeet. Ook ons overheerlijke banket zal je versteld doen staan van onze kwaliteiten.