Voedingscentrum introduceert nieuwe Schijf van Vijf

WIE VOLGENS DE SCHIJF VAN VIJF EET, NEEMT GENOEG VAN ALLE PRODUCTEN DIE GEZONDHEIDSWINST OPLEVEREN EN KRIJGT BOVENDIEN ALLE BENODIGDE VOEDINGSSTOFFEN BINNEN OM FIT VOOR DE DAG TE KOMEN. EN HET MOOIE IS: JE EIGEN SCHIJF VAN VIJF RICHT JE HELEMAAL ZELF IN. 



De Schijf van Vijf is een wetenschappelijk onderbouwd voorlichtingsmodel, dat de essentie van gezond eten laat zien. Je lijf gaat immers je hele leven mee, dus daar

wil je zo goed mogelijk voor zorgen. Afgelopen voorjaar heeft het Voedings- centrum een nieuwe Schijf van Vijf geïntroduceerd. Deze bestaat uit vijf

vakken vol goede producten om uit te kiezen. Kies je iedere dag voldoende uit elk vak en varieer je daarbij volop, dan krijgt je lijf precies wat het nodig heeft 

 

Volkoren

Volkoren graanproducten hebben een
nog prominentere rol in de Schijf van Vijf gekregen dan voorheen. Volgens het Voedingscentrum is het eten van volkoren- brood of andere volkoren producten een makkelijke manier om iedere dag voedings- vezels, ijzer, jodium en B-vitamines binnen te krijgen. Met drie volkoren boterhammen per dag verklein je bovendien het risico
op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 (suikerziekte) en darmkanker. Voor mensen die brood weglaten uit hun dagelijkse voeding is het haast onmogelijk om de misgelopen voedingsstoffen via andere producten binnen te krijgen.

Bruinbrood

Ook bruinbrood komt voor in de Schijf van Vijf. Het Voedingscentrum adviseert om voor bruinbrood te kiezen dat tenminste 4,5 gram vezels per honderd gram brood bevat. Volkoren krentenbrood en volkoren mueslibrood zijn eveneens aanbevolen. Binnen de categorie graanproducten kan volop worden gevarieerd, bijvoorbeeld door ook eens roggebrood, een volkoren mueslibol of knäckebröd te eten. Vraag je ambachtelijke bakker gerust naar de ingrediënten van zijn producten. Hij informeert je graag over de meest gezonde keuze. 

Witbrood

Witbrood en wit krentenbrood komen niet voor in de Schijf van Vijf, maar zijn als afwisselingsproduct opgenomen. Dat betekent dat ze af en toe passen in een dagmenu en beter kunnen worden gekozen dan bijvoorbeeld een croissant, krentenbol, beschuit of sneetje suiker- brood. Ook witbrood levert namelijk energie, voedingsstoffen en voedingsvezels – maar niet zoveel als volkoren- of bruinbrood.

Dus, waar heb jij zin in vandaag? Neem je brood of een paar crackers? Broccoli of witlof? Kies je vis, peulvruchten of vlees? Smaken pasta, aardappelen of couscous daar lekker bij? En wil je melk of yoghurt? Volg je smaak! Iedereen maakt zijn eigen Schijf van Vijf. 

Bakkerij Schuiteman

|
Sitemap
|
Ontwerp en realisatie: w3worx websolutions